Nja,inte riktigt men ska jag komma igång så behöver jag en plan…… Så nu är det dax att ta tag i det.

 

Gruppmomenten: länka ihop ”sitt i grupp” med ”platsliggning”. Öka förväntan utan att skapa pip. Variera var och när belöningen kommer. Växla miljöer. Tid är inte (just nu) lika viktigt de andra faktorerna. Ibland är jag gömd, ibland synlig på tävlingsavstånd ibland ökar jag avståndet rejält. Börja införa”störning” i andra hundar, helst okända.Får jag inte till gruppmoment med andra så blir det att vi kör eget race så nära vi vågar, men om lösa hundar så lämnar jag inte Ella.
Minst en om dagen, minst 4 olika platser i veckan, minst 1 helt ny plats där vi aldrig har varit i veckan. Minst en ny hund i veckan. Målet är att kunna sitta och ligga med andra hundar under 1,5 lk3 program dvs 1,5 min sitt och 4,5 m platsliggning.

Kedja: Varje träningspass ska innehålla en kedja. Kedjan ska minst bestå av tre olika moment, hela eller delar. Kedjan ska vara planerad innan träningspasset och innehålla en extern belöning. (moment som inte ska ingå i kedjan: inkallning), Kedjan ska utökas i längd och moment kan återkomma. Minst en var annan dag, minst 3 olika platser i veckan, minst 1 helt ny plats där vi aldrig har varit i veckan. Målet är att kunna hålla ihop under 1,5 lk3 program. Dvs 15 minuter.

Störningsträning: Fokus på uppvärmning, ingång på planen och fotgåendet.  Se om jag kan utnyttja ”parallellt” gående för att få till heltomsvängar och höger om tightare som en ”hjälp”.
Minst 1 ggr i veckan, minst en helt ny plats var 14 dag. Målet är att Ella ska ha full fokus på mig tills avslutat fotgående.

Momentträning:

Vittringen:  Stadigt grepp om vittringspinnen. Utför hel vittring inne där jag bara belönar att Ella håller pinnen i ett fast grepp. minst 4-5 per pass och minst 4 pass i veckan. Än så länge bara i vardagsrummet.

Inkallning: Snabbt ställande, tagit in bollkastaren, en mycket ivrig Ella. Fokusera på att säga rätt kommando ”stanna” belöna på olika ställen och INTE släppa igenom tjuveri.  3 repetitioner per pass, minst 4 pass i veckan.

Fjärren: Träna stå till sitt, på nära håll. Försöka hitta lugna fokuserade känslan. Underhållsbelöna alla skiften, variera när och hur ofta jag belönar.  Belöna 5 skiften per pass, minst 4 ggr i veckan.

Rutan: Hitta mitten av rutan,  3 repetitioner Minst 2 ggr i veckan och ligga kvar  på TL kommendering. 3 repetitioner minst 1 ggr i veckan.

Detta tror jag räcker som planering 🙂

 

Kategorier: Uncategorized

1 kommentar

smisaro · 4 april, 2013 kl. 19:36

Härligt att du e back in business igen!! Ser ut som en mastig plan men en väl genomarbetad och bra plan tycker jag, Lycka till…försöker också jobba på en plan men den vill sig inte riktigt, så skall skriva en plan men utan så hårda tidsangivelser som jag brukar 🙂 Börjat jobba med mina träningskort igen det brukar få mig på banan 🙂

Hoppas din träning blir kanon i vår och att ni får många fina träningspass och härliga dagar att ladda batterierna med.

Kram
Sara och Kalle

Kommentarer inaktiverade.